loading...
آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی
توجه
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">ضمن عرض سلام، خداقوت و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بازدیدکننده گرامی.<span style="color: #ff0000;">&nbsp;به چند مطلب دقت بفرمایید</span>:</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">1- همانطور که مستحضرید، مدتی قبل، سرورهای&nbsp;<strong>رزبلاگ</strong>&nbsp;تمامی اطلاعات حاوی مطالب و نوشته&zwnj;ها را از دست داد و وقتی به وبلاگ وارد شدم، چیزی جز عناوین مطالب از تلاش چند ماهه حقیر باقی نمانده بود.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">2- با تلاشی مضاعف و استفاده از cash های موجود در سایت گوگل که فعالیت های اخیر وبلاگمان را ذخیره کرده بود، توانستم بخش زیادی از مطالب را بازگردانی و مجددا در اختیارتان قرار دهم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">3- چند درصد از مطالب که در cash گوگل ذخیره نبود، از طریق وبلاگ بزرگوارانی که لطف کردند و بدون ذکر منبع و تماماً کپی شده، مطالب و عکسها را در وبهای خود بارگزاری کرده بودند یافت و آنها نیز بازگردانی و اضافه شد. جا دارد از تمامی این عزیزان که البته قبلا از این حرکتشان&nbsp;<strong>ناراحت</strong>&nbsp;بودم، کمال&nbsp;<strong>سپاس</strong>&nbsp;را داشته باشم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">4- چند مطلب که در هیچ کدام از منابع یادشده نبود و بنده برایشان بسیار زحمت کشیده بودم و از منابع قدیمی و روزنامه های قدیمی آنها را یافته بودم، همچنان گمنام&zwnj;اند که امیدوارم بتوانم به زودی به آنها نیز دست یابم.</span></p>
<p>&nbsp;</p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در پایان، ذکر این مطلب الزامی است که گرچه پایه این وبلاگ برای کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی بنا شده بود، ولی با توجه به منابع ضعیف یا خارج از حوصله مخاطب، در این وبگاه، با هدف آگاهی بخشی و استفاده محققین و پژوهشگران، با دقیقترین و ذکر معتبرترین منابع، مطالبی که با تلاش و جستجوهای دقیق بدست آمد، به اشتراک گذاشته شد.&nbsp;</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">لذا همانطور که مشاهده می&zwnj;کنید در موتور جستجوگر گوگل، (و در جستجوی موضوع این وبلاگ) جزو اولین&zwnj;ها هستیم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">با دقت در قالب وبلاگ نیز میتوانید اطلاعات تصویری، کلیپ، و موارد دیگر را مشاهده نمایید.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در پایان از خداوند متعال برای همه، خصوصا مسئولین و مدعیان امر دین، عدالت، حقجویی و سعادت خواهی را آرزومندم.</span></p>
<div><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"><br /></span></div>
حسینی طباطبایی بازدید : 151 سه شنبه 10 بهمن 1396 نظرات (0)

 

امیرکبیر کوشید که همزمان با تجدید حیات دیوانخانه بزرگ پادشاهی و تقویت دادرسی عرفی، سطح محاضر شرع را نیز از جهت اجرای عدالت و رسیدگی به شکایت شاکیان، با حذف مجتهدان غیر عادل از صحنه قضاوت، ارتقاء دهد. حادثه‌ای که موجب سلب اعتقاد امیر از بعضی از حاکمان شرع شد، این بود که شخصی که از یک تن از ملازمان مخصوص و مقرب امیر، طلبکار بود، شکایت او را به امیر برد. امیر، شکایت شاکی را به محضر شیخ عبدالرحیم بروجردی ارجاع کرد. آن مجتهد، پس از رسیدگی به پرونده، حق را با مدعی دید، ولی چون طرف شکایت از مقربان امیر بود، در صدور حکم تعلل ورزید و نزد امیر آمد و گفت که:

«در محاکمه فلان و فلان، آنچه محقق شده و به ثبوت پیوسته این است که خادم سر کاری، محکوم است. اکنون چه مستم می‌فرمایید عمل را فیصل دهم.»1

امیر از این استمزاج حاکم شرع سخت برآشفت و دیگر به او اعتنایی نکرد و از آن پس، شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقین را به سمت قاضی شرع تهران منصوب کرد و از این رهگذر نوعی نظارت رسمی دولت را بر حاکم شرع آغاز کرد. یعنی با انجام اصلاحاتی در دیوانخانه بزرگ پادشاهی، چنین مقرر داشت که انتساب حاکم شرع برای رسیدگی به دعاوی مردم باید به نظر دیوانخانه باشد و نیز اجرای مفاد احکام صادر از محاکم شرع، موکول به تأیید رسمی حکم شرعی از طرف دیوانخانه عدلیه گردید.


-----------------

1. شیخ المشایخ امیر معزی،مسیر قانون و دادگستری در ایران، تهران، 1268، ص315

منبع: امیرکبیر و اصلاحات، سید حسن امین، ایران شناسی، دوره جدید، سال 15، ص341 و 342


حسینی طباطبایی بازدید : 140 یکشنبه 08 بهمن 1396 نظرات (0)

 

 

بعد از اختلافات زیادی که بین شیخ عبدالحسین و ناصرالدین شاه بوجود آمد، ناصرالدین شاه برای دورکردن محترمانه شیخ، پیشنهاد سفر به عراق و تعمیر حرم ائمه را به شیخ عبدالحسین داد. ایشان نیز موافقت کردند و در سال 1274 یا 1276 ق. با اموال زیادی که ناصرالدین شاه با ایشان همراه کرده بود، وارد عراق شد.

در عراق، مورد استقبال امرا و حکام شهرهای این ناحیه قرار گرفت. او بلافاصله تعمیر، بازسازی و ساخت اماکن جدید در حرم ائمه اطهار (ع) را در شهرهای مختلف عراق شروع کرد. فعالیت‏ های عبدالحسین تهرانی و آثاری که او در کربلا ایجاد کرد عبارتند از: طلاکاری گنبد امام حسین (ع) که سومین طلاکاری گنبد محسوب می‏ شود، وسعت دادن صحن حرم مطهر از سمت غربی که به شکل فعلی درآمده است و ساخت ایوان بزرگ قبله به طول 36 متر که سرتاسر حرم حسینی را از جانب قبله فرا گرفته است. این ایوان دارای 12 ستون بلند است که از چوب جنگلی ساخته شده ‏اند و سقف ایوان با نقاشی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های بدیع و دیوارهای آن با کاشی‏ های قیمتی مزین گردیده است. علاوه بر این موارد، ساخت مسجدی در قسمت بالای سر حضرت که به مسجد ناصری شهرت یافته در همین دوره صورت گرفته است. علاوه بر کربلا، شیخ عبدالحسین، گنبد «عسکریین» در سامرا را تذهیب کرد و ایوان، ستون و سقف آن را تعمیر و کاشی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کاری کرد. وی در حرم کاظمین نیز تعمیراتی صورت داده است.

-----------------

منابع:
1-آقا بزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، ج 2: 713.
2-صدر، تکمله امل المل، 712.
3-مدرس، ریحانه الادب، ج 3: 329.
4-قمی، فوائر الرضویه: 246، 225.
5-سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه: 97.
منبع: قدس آنلاین
حسینی طباطبایی بازدید : 192 چهارشنبه 13 دی 1396 نظرات (0)

http://ayatollahtehrani.blogfa.com/کنگره شیخ عبدالحسین تهرانی 

مرحوم تهرانی از زمان محمدشاه قاجار تا زمان ناصرالدین شاه، یکی از بزرگترین علمای آن دوره تهران به شمار می‌آمد و برخی گفته‌اند جز ملاعلی کنی، از همه علما  موجه‌تر بود.

پس از اینکه ثلث اموال امیرکبیر در اختیار او قرار گرفت و به علاوه، کمکهای مالی ناصرالدین شاه نیز مکرر به دست او می ‌رسید مقرر گردید که متصدی عمران و تعمیر عتبات عالیات گردد. وی در عراق، به این خدمت مشغول شد و نزد حکام عثمانی آن دوره نیز عظمتی چشمگیر یافت؛ به گونه‌ای که انواع مراجعات به او صورت می‌گرفت. در نتیجه، آنجا هم شیخوخت او تثبیت و به شیخ العراقین ملقب گردید (عراق عجم وعراق عرب(.

 

-----------------

منبع: مقدمه آیت الله خسروشاهی، پاسخ آیت الله تهرانی به داماد، فصلنامه علمی تخصصی محفل، شماره15، پاییز93، ص75

حسینی طباطبایی بازدید : 117 جمعه 01 دی 1396 نظرات (0)

در آهنی مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین نیمه باز است. در ایام امتحانات حوزه علمیه، اغلب طلبه‌ها داخل حجره‌ها مشغول ‌مرور درس‌ها هستند. آیت‌الله ‌خسروشاهی کنار میزی با انبوهی کتاب مشغول مطالعه برای تدریس است. او درباره نحوه شکل‌گیری مدرسه و تولیت فعلی آن می‌گوید که از سال 1375 تاکنون تولیت موقوفات و اداره مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین را عهده‌دار است. او درباره شیخ عبدالحسین العراقین می‌گوید: «در زمان قدیم 2 عراق داشتیم. یکی عراق عجم که همین اراک فعلی است و دیگری عراق عرب که کشور عراق خوانده می‌شد. شیخ عبدالحسین عراقی اهل عراق عجم بود و اصالتاً ایرانی است و به‌عنوان عالم دینی دوره قاجار به‌خصوص عصر ناصری شناخته می‌شد. ایشان بعد از قتل امیرکبیر با توجه به وصیت او عهده‌دار ساخت مسجد و مدرسه از ثلث اموال امیرکبیر می‌شود. با توجه به تلاش 3ساله او برای آماده‌سازی این مدرسه و مسجد نتوانست در این مدرسه علومدینی تدریس کند. چون شخصیت آزاده‌ای داشت و در اغلب مورد غضب شاهان قاجار بود.»

 


 


حسینی طباطبایی بازدید : 73 جمعه 01 دی 1396 نظرات (0)

http://ayatollahtehrani.blogfa.com/کنگره شیخ عبدالحسین تهرانی

 

آیت‌الله ‌خسروشاهی، استاد علوم دینی و تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین از ارتباط مسجد آذربایجانی‌ها با مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین می‌گوید: «پیش از این بین مسجد و مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین محل عبور وجود داشت. در زمان خیزش انقلابی مردم مسلمان ایران، این مدرسه علمیه یکی از مراکز مبارزاتی علیه طاغوت بود. مرحوم پدرم با شهیدان مطهری و بهشتی در این مدرسه جلسه برگزار می‌کردند. حتی قبل از انقلاب اسلامی در دهه 40 رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان، آیت‌الله ‌طاهری خرم‌آبادی و مرحوم  حجت‌الاسلام فاکر در این مدرسه منبر می‌رفتند.»

تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین درباره احیای مدرسه علوم دینی می‌گوید: «سال‌های بعد از 1338 هریک از دانشجویان ساکن در خوابگاه پس از فارغ‌التحصیلی، حجره خود را با پول به دیگران واگذار می‌کردند. پدرم، آیت‌الله ‌سید هادی خسروشاهی ‌آن زمان در مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین تهرانی، امام جماعت بودند. ایشان وقتی از این موضوع مطلع شدند کم‌کم حجره‌ها را از دانشجویان خریدند و این مدرسه دینی را دوباره احیا کردند. در دهه 40 و دوره پهلوی دوم، پس از شکل‌گیری مدرسه دینی، شهربانی به دستور مقامات دربار یک روز در مدرسه را مهروموم کردند اما پدرم وقتی با در بسته مدرسه و مسجد روبه‌رو شدند جلو در مدرسه شیخ عبدالحسین فرش انداختند و نماز را در بازار پاچنار برپا کردند.»

او می‌افزاید: «در آن زمان اسدالله بادامچیان، مکبر مراسم نمازجماعت بود. خبر مسدود شدن معبر بازار برای اقامه نماز به گوش رئیس کلانتری بازار رسید. بعد از نماز اول، مسئولان کلانتری سریع در مدرسه دینی را باز کردند. طی این سال‌ها بزرگانی از جمله مرحوم آیت‌الله ‌سید هادی خسروشاهی، آیت‌الله ‌سید رضی شیرازی، آیت‌الله ‌دروازه‌ای، آیت‌الله ‌قبله‌ای، آیت‌الله ‌ممقانی، ‌آیت‌الله ‌امامی کاشانی و ‌آیت‌الله ‌صدر و ده‌ها استاد مسلم علوم دینی، عهده‌دار تدریس طلاب در این مدرسه بوده‌اند.»

 

-----------------------

نقل از آیت الله خسروشاهی، تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین

منبع: http://www.mahaleman.ir/detail/news/20011

 

حسینی طباطبایی بازدید : 84 یکشنبه 26 آذر 1396 نظرات (0)

شیخ‌ العراقین، مورد اعتماد و عنایت‌ خاص‌ امیرکبیر قرار داشت و امیر، که‌ از گوهرشناسان‌ روزگار‌ بود، علاوه‌ بر ارجاع‌ محاکمات‌ شرعی‌ دیوان‌ به‌ محضرش «در مطالب‌ مشکله‌ و امور معضله‌ با او مشورت  می‌کرد و حتی‌ برای‌ تعیین‌ نام‌ فرزندان‌ شاه، از استخاره‌هایش مدد می‌گرفت. 

عباس‌ اقبال، با اشاره‌ به‌ «ارجاع‌ محاکمات از سوی‌ امیر به‌ محضر جناب... شیخ‌ العراقین»، می‌گوید: روز بروز «عقیده‌‌ او نسبت‌ به‌ جناب‌ شیخ‌ افزون‌ می‌گردید». سپس‌ با نقل‌ داستانی‌ درباره‌‌ نحوه‌‌ آشنایی‌ امیر با شیخ‌ می‌افزاید:

پس‌ از آن‌ آشنایی، امیر «همواره‌ در ترویج‌ شیخ‌ اقدامات‌ کافی‌ نمود و روز به‌ روز در عقاید او نسبت‌ به‌ شیخ‌ می‌افزود تا آن که‌ محل‌ وثوق‌ امیر شد و طرف‌ مشاوره‌ در بعضی‌ از امور مشکله‌ گردید». به‌ نوشته‌‌ فریدون‌ آدمیت: در دوران‌ صدارت‌ امیر «همه‌‌ دعاوی‌ که‌ جنبه‌‌ شرعی‌ داشت‌ و به‌ دیوانخانه‌ رجوع‌ شده‌ بود، به‌ محضر شیخ‌ عبدالحسین‌ احاله‌ می‌گردید. داوری‌ او قطعی‌ بود. کنت‌ دوگوبینو نیز از شیخ‌ عبدالحسین‌ به‌ احترام‌ یاد می‌کند؛ او را فقیهی‌ بلندپـایـه‌ و پاکدامن، و خونسرد و با فراست‌ می‌شناسد».

امیر حتی‌ وصی‌ خود را شیخ‌ عبدالحسین‌ قرار داد و شیخ‌ نیز از مال‌ الوصایه‌‌ امیر شهید، مسجد و مدرسه‌ای‌ عالی‌ در تهران‌ بنا نهاد که‌ امروزه‌ به‌ مسجد و مدرسه‌‌ شیخ‌ عـبـدالـحـسـیـن‌ یـا مسجد آذربایجانی‌ها معروف‌ می‌باشد. شواهد همچنین‌ حاکی‌ است‌ که‌ پس‌ از قتل‌ امیر، شیخ‌ مباشرت‌ امور خانواده‌‌ وی‌ را بر عهده‌ داشت. 

---------
 
درباره ما

به نام خدا

این پایگاه، مروری است بر زندگانی، اعتقادات و خدمات ارزنده آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به «شیخ العراقین» و تلاش‌ها و پژوهش‌های انجام شده در راستای معرفی ایشان تاکنون.

متون تهیه شده در این وبگاه، از دانشنامه‌ها، مقالات معتبر، و سایت‌های علمی و خبری تهیه و گلچین شده است.

لذا جهت انتشار و استفاده از مطالب، ذکر منبع مورد نظر الزامی است.

 

صلوات و فاتحه ای نثار روح مطهر و منور حضرت آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی،  بفرمایید.

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 574
  • بازدید سال : 2,815
  • بازدید کلی : 24,295