loading...
آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی
توجه
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">ضمن عرض سلام، خداقوت و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بازدیدکننده گرامی.<span style="color: #ff0000;">&nbsp;به چند مطلب دقت بفرمایید</span>:</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">1- همانطور که مستحضرید، مدتی قبل، سرورهای&nbsp;<strong>رزبلاگ</strong>&nbsp;تمامی اطلاعات حاوی مطالب و نوشته&zwnj;ها را از دست داد و وقتی به وبلاگ وارد شدم، چیزی جز عناوین مطالب از تلاش چند ماهه حقیر باقی نمانده بود.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">2- با تلاشی مضاعف و استفاده از cash های موجود در سایت گوگل که فعالیت های اخیر وبلاگمان را ذخیره کرده بود، توانستم بخش زیادی از مطالب را بازگردانی و مجددا در اختیارتان قرار دهم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">3- چند درصد از مطالب که در cash گوگل ذخیره نبود، از طریق وبلاگ بزرگوارانی که لطف کردند و بدون ذکر منبع و تماماً کپی شده، مطالب و عکسها را در وبهای خود بارگزاری کرده بودند یافت و آنها نیز بازگردانی و اضافه شد. جا دارد از تمامی این عزیزان که البته قبلا از این حرکتشان&nbsp;<strong>ناراحت</strong>&nbsp;بودم، کمال&nbsp;<strong>سپاس</strong>&nbsp;را داشته باشم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">4- چند مطلب که در هیچ کدام از منابع یادشده نبود و بنده برایشان بسیار زحمت کشیده بودم و از منابع قدیمی و روزنامه های قدیمی آنها را یافته بودم، همچنان گمنام&zwnj;اند که امیدوارم بتوانم به زودی به آنها نیز دست یابم.</span></p>
<p>&nbsp;</p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در پایان، ذکر این مطلب الزامی است که گرچه پایه این وبلاگ برای کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی بنا شده بود، ولی با توجه به منابع ضعیف یا خارج از حوصله مخاطب، در این وبگاه، با هدف آگاهی بخشی و استفاده محققین و پژوهشگران، با دقیقترین و ذکر معتبرترین منابع، مطالبی که با تلاش و جستجوهای دقیق بدست آمد، به اشتراک گذاشته شد.&nbsp;</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">لذا همانطور که مشاهده می&zwnj;کنید در موتور جستجوگر گوگل، (و در جستجوی موضوع این وبلاگ) جزو اولین&zwnj;ها هستیم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">با دقت در قالب وبلاگ نیز میتوانید اطلاعات تصویری، کلیپ، و موارد دیگر را مشاهده نمایید.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در پایان از خداوند متعال برای همه، خصوصا مسئولین و مدعیان امر دین، عدالت، حقجویی و سعادت خواهی را آرزومندم.</span></p>
<div><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"><br /></span></div>
حسینی طباطبایی بازدید : 53 پنجشنبه 21 دی 1396 نظرات (0)

Image result for ‫جداکننده‬‎

 

شیخ عبد الحسین پس از فراگيرى خارج فقه و اصول و برخى دانش‌هاى ديگر در حوزۀ نجف اشرف و دريافت اجازه اجتهادى و روايى از بزرگان اين كانون علم و ديانت، به تهران بازگشت و ضمن اقامه جماعت در يكى از مساجد اين شهر، مجالس وعظ و اخلاق تشكيل داد و در تربيت و تهذيب علاقه‌مندان اهتمام ورزيد.

 

او به دور از تنگناهاى اجتماعى و سياسى، به خودسازى و تزكيه درون مشغول گرديد و گرايش به گمنامى را شيوۀ خود قرار داد؛ اما طولى نكشيد كه شهرت اجتماعى و علمى او زبانزد خاص و عام گرديد و رياست حوزۀ تهران را فقيه، اصولى ژرف‌نگر، رجالى باتبحّر، اديب باذوق و ماهر در علوم عقلى و نقلى بدست گرفت و حوزۀ درسى تشكيل داد و به تربيت شاگردانى، لايق، شايسته و فاضل مبادرت ورزيد.

برخى از علمايى كه محضر اين مجتهد وارسته را درك كرده‌اند عبارتند از:

١. ميرزا حسين نورى (محدث نورى ١٢۵۴ - ١٣٢٠ق)،

٢. عارف نامدار ملاحسينقلى همدانى (١٢٣٩-١٣١١ق)،

٣. شيخ محمدهادى تهرانى (١٢۵٣-١٣٢١ق)،

۴. ميرزا محمد همدانى كاظمى (متوفاى ١٣٠٣ق).

--------------------------

منبع: محمد محمدى رى‌شهرى، زمزم عارفان، ص۴٢٠؛ محمد قنبرى، چلچراغ سالكان، ص١٣؛ حجت‌الله نيكى ملكى، آفتاب عرفان، ص ۴٠.
حسینی طباطبایی بازدید : 62 یکشنبه 17 دی 1396 نظرات (0)
 
مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسین نوری، صاحب مستدرک الوسائل، درباره شیخ عبدالحسین تهرانی می‌نویسد(1): «شیخی و أستاذی و من إلیه فی العلوم الشرعیه استنادی، أفقه الفقهاء و أفضل العلماء العالم الربانی، کان نادره الدّهر و أعجوبه الزمان فی الدّقه و التحقیق و جوده الفهم و سرعه الإنتقال و حسن الضبط و الإتقان و کثره الحفظ فی الفقه و الحدیث و الرجال، حامی الدین و دافع شبهۀ الملحدین...».(2)(3)
در این گفتار صاحب مستدرک، شیخ تهرانی را بالاترین فقها و فضلا، اعجوبه روزگار در تحقیق و فهم و سرعت تفهیم و حافظ ميراث شيعه در فقه، حديث، رجال، لغت و واژه‌شناسى مطالب می داند. هم چنین از وی به عنوان شخصی حامی دین و مقابله کننده شبهه دشمنان اسلام نام می‌برد که دو ویژگی قابل تأمل در احساس مسؤلیت وی نسبت به دین است.
 
-----------------
1. مستدرک، ج3:ص397
2. در مورد شیخ العراقین رك.به: أحسن الودیعة، ج1، ص75؛ طبقات أعلام الشیعة، ج2، ص716؛ أعیان الشیعة، ج7، ص438؛ ریحانة الادب، ج3، ص329
3. مقدمه مصحح، پاسخ آیت الله تهرانی به داماد، فصلنامه علمی تخصصی محفل، شماره15، پاییز93، 
حسینی طباطبایی بازدید : 55 جمعه 08 دی 1396 نظرات (0)

http://ayatollahtehrani.blogfa.com/کنگره شیخ عبدالحسین تهرانی

مرحوم صاحب جواهر فرموده بود: من فقط به چهار نفر اجازه اجتهاد داده ام که یکی از آنها مرحوم شیخ عبدالحسین تهرانی است.(1)

محمدحسن شریف اصفهانی (۱۲۰۲-۱۲۶۶ق) معروف به صاحب جواهر و محمدحسن نجفی، از فقهای اصولی شیعه در قرن سیزدهم در نجف. مهمترین اثر او کتاب جواهر الکلام است و از این جهت در میان بزرگان شیعه به صاحب جواهر شهرت دارد. وی از شاگردان سید محمد جواد عاملی (صاحب مفتاح الکرامه) و شیخ جعفر کاشف الغطاء بود و درس وی پس از شریف العلماء مازندرانی، از مهمترین دروس حوزه نجف به شمار می‌آمد و عالمان و فضلای بسیاری در آن شرکت می‎کردند. به توصیه او، شیخ انصاری، زعامت و مرجعیت شیعیان را به عهده گرفت.(2)

 

شيخ عبدالحسين علاوه بر اين كه به دريافت اجازه روايى از صاحب جواهر مفتخر گرديد، اجازه اجتهاد استاد نيز برايش صادر شد و گويا بين اين شاگرد و مربى عالى‌قدرش پيوندى استوار و توأم با روابط عاطفى برقرار بوده است. وى در برخى آثار خود از صاحب جواهر روايت كرده(3) و گويا در روى آوردن به فعاليت‌هاى عمرانى و اهتمام بر آبادانى عتبات عاليات از اين استاد متأثر گرديده است؛ چراكه صاحب جواهر براى تأمين آب شهر نجف، دستور داد تا نهرى حفر كنند و بودجه سنگين آن را متقبّل گرديد و با جديت تمام اين تلاش را دنبال كرد. براى مسجد كوفه گلدسته ساخت و جلوى مسجد سهله بنايى براى اسكان خادمان و وضوخانه‌اى براى رفاه حال نمازگزاران احداث كرد تا حرمت و قداست اين مسجد محفوظ باشد. بناى حرم مسلم بن عقيل و هانى بن عروه نيز از آثار اين عالم گران‌مايه است.(4) 

-----------------

منبع:

۱- فیضی از ورای سکوت (رهنمودها و ارشادات شیخ الفقهاء و العرفا حضرت آیت الله العظمی بهجت)، مسعود دلاور تهرانی

۲- ویکی شیعه

3. الكرام البررة، ج٢، ص٧١٣ و ٧١۴.

4. همان، ج ١، ص٣٨٨؛ محمدحسن نجفى، جواهرالكلام، مقدمه، جلد اول، ص٢١؛ معارف الرجال، ج٢، ص٢٢٨، روضات‌الحيات، ج٢، ص٣٠۶.

حسینی طباطبایی بازدید : 94 جمعه 01 دی 1396 نظرات (0)
Related image
 
 
سید حسن صدر می‌نویسد: با اینکه شیخ العراقین در سالهای بعد 1270 ق تاهنگام وفات مشغول تعمیر مشاهد مشرفه بود و اینکار بسیار مهم را از طرف ناصرالدین شاه به عهده داشت، در عین حال همواره تدریس داشت و در هر یک از مشاهد مشرفه که بود، از مجلس درس او تعدادی از اهل فضل شرکت می‌کردند. من شنیدم که به پدرم قدس سره میگفت: (در این تار یخ سید حسن صدر شاید ده ساله بود) اینکه من از تهران به عتبات آمدم، برای این بود [که] در بسیاری از مسائل فقهی اشکال داشتم و آنجا کسی که برای حل آن مشکلات با او مباحثه و گفتگو کنم، نبود؛ اما میدانستم که عراق مجمع اهل فضل است؛ پس تصمیم گرفتم که به عراق بیایم؛ اولا  برای مباحثات با فضلا و حل مشکلات علمی که داشتم و ثانیا تعمیر عتبات عالیات.



صاحب نجوم السماء می‌نویسد: این بزرگوار کتابخانه عظیم الشأن داشت که جامع کتب اکثر فنون بود. وقتی که آیة الله فی العالمین مولانا السید حامدحسین (صاحب عبقات االنوار) به زیارت عتبات عالیات مشرف شده بودند، با جناب شیخ مرحوم مالقی شدند و ازکتابخانه شان نقل بعضی کتب حاصل نمودند که هنوز در کتابخانه عامره آن جناب طیب الله مضجعه موجوداست؛ از آن جمله کتاب المناقب اخطب خوارزم (مناقب خوارزمی) که بر پشت نسخه اش آن جناب به دست مبارک خود این عبارت ثبت فرموده‌اند:

«درسال 1283 در کربلای معلی این نسخه را از روی نسخه‌ای که نزد عالم عامل فاضل کامل زبدةالفقهاء عمدة النبلاء مجتهد تحریر الصدرا شهیر الشیخ عبدالحسین طهرانی داشت، ایامه استنساخ نمودیم».سید حسن صدر مینویسد: در تهران کتابخانه خوبی برای خود فراهم کرده بود و هنگامی که به عراق آمد، بسیاری از آن کتابها را آورد و با بذل اموال کثیر، نسخه‌های نفیسی را با استنساخ و یاخرید به آنها افزود تا آنجا که در عراق کتابخانه‌ای مهمتر از کتابخانه او نبود و همه آن کتابخانه را به طالب و دانشمندانی که بتوانند از آن کتابها استفاده کنند، وقف نمود و تولیت آن را با اوالد خود قرار داد. اما طولی نکشید که آنها از دنیا رفتند و کسی نبود که از آن کتابخانه حفاظت کند؛ از این رو بسیاری از نسخه‌های آن از بین رفت.
درباره ما

به نام خدا

این پایگاه، مروری است بر زندگانی، اعتقادات و خدمات ارزنده آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به «شیخ العراقین» و تلاش‌ها و پژوهش‌های انجام شده در راستای معرفی ایشان تاکنون.

متون تهیه شده در این وبگاه، از دانشنامه‌ها، مقالات معتبر، و سایت‌های علمی و خبری تهیه و گلچین شده است.

لذا جهت انتشار و استفاده از مطالب، ذکر منبع مورد نظر الزامی است.

 

صلوات و فاتحه ای نثار روح مطهر و منور حضرت آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی،  بفرمایید.

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 597
  • بازدید سال : 2,838
  • بازدید کلی : 24,318