loading...
آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی
توجه
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">ضمن عرض سلام، خداقوت و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بازدیدکننده گرامی.<span style="color: #ff0000;">&nbsp;به چند مطلب دقت بفرمایید</span>:</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">1- همانطور که مستحضرید، مدتی قبل، سرورهای&nbsp;<strong>رزبلاگ</strong>&nbsp;تمامی اطلاعات حاوی مطالب و نوشته&zwnj;ها را از دست داد و وقتی به وبلاگ وارد شدم، چیزی جز عناوین مطالب از تلاش چند ماهه حقیر باقی نمانده بود.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">2- با تلاشی مضاعف و استفاده از cash های موجود در سایت گوگل که فعالیت های اخیر وبلاگمان را ذخیره کرده بود، توانستم بخش زیادی از مطالب را بازگردانی و مجددا در اختیارتان قرار دهم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">3- چند درصد از مطالب که در cash گوگل ذخیره نبود، از طریق وبلاگ بزرگوارانی که لطف کردند و بدون ذکر منبع و تماماً کپی شده، مطالب و عکسها را در وبهای خود بارگزاری کرده بودند یافت و آنها نیز بازگردانی و اضافه شد. جا دارد از تمامی این عزیزان که البته قبلا از این حرکتشان&nbsp;<strong>ناراحت</strong>&nbsp;بودم، کمال&nbsp;<strong>سپاس</strong>&nbsp;را داشته باشم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">4- چند مطلب که در هیچ کدام از منابع یادشده نبود و بنده برایشان بسیار زحمت کشیده بودم و از منابع قدیمی و روزنامه های قدیمی آنها را یافته بودم، همچنان گمنام&zwnj;اند که امیدوارم بتوانم به زودی به آنها نیز دست یابم.</span></p>
<p>&nbsp;</p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در پایان، ذکر این مطلب الزامی است که گرچه پایه این وبلاگ برای کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی بنا شده بود، ولی با توجه به منابع ضعیف یا خارج از حوصله مخاطب، در این وبگاه، با هدف آگاهی بخشی و استفاده محققین و پژوهشگران، با دقیقترین و ذکر معتبرترین منابع، مطالبی که با تلاش و جستجوهای دقیق بدست آمد، به اشتراک گذاشته شد.&nbsp;</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">لذا همانطور که مشاهده می&zwnj;کنید در موتور جستجوگر گوگل، (و در جستجوی موضوع این وبلاگ) جزو اولین&zwnj;ها هستیم.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">با دقت در قالب وبلاگ نیز میتوانید اطلاعات تصویری، کلیپ، و موارد دیگر را مشاهده نمایید.</span></p>
<p><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در پایان از خداوند متعال برای همه، خصوصا مسئولین و مدعیان امر دین، عدالت، حقجویی و سعادت خواهی را آرزومندم.</span></p>
<div><span style="font-size: small; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"><br /></span></div>
حسینی طباطبایی بازدید : 119 جمعه 29 دی 1396 نظرات (0)

 

 

 

از جمله آثار ماندگار آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی، که برکاتش تا امروز هم شامل حال مردم شده است، مسجد و مدرسه موقوفه ایشان است. طی نوشته‌های گذشته توضیح داده شد که ملک اصلی مسجد متعلق به مادر امیرنظام بود که از طرف امیر نظام به شیخ عبدالحسین اهدا شد. ایشان نیز با هدف بهره مندی مردم، تمام آن را وقف نمودند. این ملک در زمان قاجار بصورت اداره ی مشترک مدرسه و مسجد نگهداری می‌شد ولی امروزه این دو جدا از هم اداره می‌شوند.

وقف سنت حسنه ای است که از گذشته در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام، با هدفمند و روشن ساختن مسیر آن، به طور مؤثرتری بر آن تأکید کرده است. از جمله کارکردهای مهم وقف، در ایجاد و حفظ بناهای تاریخی و مذهبی بوده که نقش مهمی در ماندگاری و انتقال مفاهیم آثار گذشتگان تا کنون داشته است.

در قرآن آیاتی به سنت حسنه وقف اشاره دارند که از جمله به آیه زیر می‌توان اشاره کرد:

«لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون»(آل عمران/ 92)

[هرگز به مقام بر و نیکی نخواهید رسید مگر این که از آنچه که دوست دارید، انفاق کنید.]

 

بدون شک برای انفاق،راههای گوناگونی وجود دارد که وقف یکی از مهم ترین مصادیق آن می باشد. در ضمن نیل به مقام ابرار ومقربین نیازمند انفاق از چیزهایی است که محبوب انسان است و معمولا دل کندن از آنها کاری بس دشوار به نظر می رسد به ویژه در وقف که موقوفه از ملکیت واقف خارج شده و به مالک حقیقی یعنی خداوند متعال واگذار می گردد.

ائمه نیز به این سنت توجه ویژه‌ای داشتند و در تاریخ، از موقوفات و توصیه ایشان وقف، حکایات بسیاری وجود دارد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غابه(جایی نزدیک مدینه در راه شام) وقتی کنار چاه هم رسید، مسلمانان گفتند: ای رسول خدا آیا این چاه را مصادره نمی کنید؟ فرمود: خیر، ولی یک نفر این چاه را بخرد و بهای آن صدقه داده شود. طلحه بن عبیدالله آن را خرید و وقف کرد.(المغازی / ج1/ ص547)

وقف به لحاظ مصالح عمومی گوناگون و متنوعی که از دیرباز تا کنون بر آن استوار بوده که می‌توان رایج‌ترینآن را تعلیم و تربیت رایگان و احداث مدارس و تهیه امکانات تحصیلی دانست.

بناهای عام المنفعه ای همچون کاروانسراها، حسینه‌ها، تکایا، و درمانگاه‌ها، قنات‌ها، احداث، مرمت، و جفظ شده اند که وجود موقوفاتی مهم بر بناهای مذهبی مثل مساجد و مدارس علمیه و ... خود گواهی صادق بر این مدعاست.

وقف که در آن اصل مال می­‌ماند و منافع و عواید آن در امور عامل المنفعه مصرف می­شود کار نیکی است که تا به حال توانسته است در ساماندهی و پابرجایی بناهای با ارزش تاریخی و به موازات آن جامعه و زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی داشته باشد.

-----------------

تلخیصی از: مقاله سنت وقف و نقش آن در ماندگاری بناهای تاریخی، نجم‌الدین خوش روش
وقف در قرآن و سنت، فریبا شهیدی فر
حسینی طباطبایی بازدید : 94 دوشنبه 25 دی 1396 نظرات (0)

 


مسجد شیخ عبدالحسین تهرانی و حوالی آن، بر اساس آماری که در دوره ناصری از تهران گرفته شده به شخصی به نام نایب رجبعلی سپرده شده بود. اداره مدرسه از متولیان این مسجد و مدرسه، مرحوم احتشام الشریعه و از متولیان مدرسه، مرحوم شیخ عباسعلی اسلامی و مرحوم محسنی بودند. هم اکنون سیدباقر خسروشاهی متولی امور مدرسه است. در دهه های پیشین افرادی همچون اسکویی، اتفاق ها (حاج فرج آقا، حاج عبدالکریم و حاج کریم)، حاج آقا بزرگ ناظم تبریزی، حاج عباسعلی بازرگان، حاج محمد آقا سرابچی، حاج حسین شایسته، رفیع زاده، حاج علی قناد، حاج محمدحسن خاله اوغلی، حاج سیداحمد زعفران چی و فتوت ها، امور مسجد را اداره می کردند. در حال حاضر مسجد تحت نظر اداره اوقاف و به وسیله عده ای از هیئت امنای آن اداره می شود.

البته در دوران قاجار و اوایل دوران رضاخان اداره مسجد و مدرسه یکی بود، اما در اواخر دوره رضاخان از هم جدا شد و فعالیت شان مستقل است. این مسجد دو وقف نامه به تاریخ های ۱۲۷۶ ق و ۱۳۲۵ ق دارد. وقف نامه مورخ ۱۲۷۶ ق اشاره دارد به اینکه ۱۳ باب دکان واقع در راسته بازار جدید دارالخلافه تهران را، امیرنظام در زمان خود بنا کرده و گفته بود تا در سهم والده اش مقرر شود. امیر وصیت کرد که درآمدهای دکان های مادرش نیز به صورت مصالحه نامه به شیخ عبدالحسین تهرانی انتقال یابد. شیخ عبدالحسین نیز آنها را به همه شیعیان وقف کرد تا ثواب آن به روح مادر امیرنظام برسد. واعظان، مدرسان و امامان جماعت از جمله واعظان این مسجد می توان به سیدجمال واعظ اصفهانی اشاره کرد که معمولا در ماه های صفر و محرم وعظ می کرد. از آنجا که منزل سیدجمال واعظ نزدیک مسجد بود لذا این مسجد در واقع مرکز عملیات سید و محل اصلی نطق و موعظه او شده بود. از دیگر واعظان این مسجد سیدعلی یزدی بود. برخلاف سیدجمال واعظ، وی با مشروطیت و مشروطه طلبی میانه خوبی نداشت و در سخنرانی هایش از آن بد می گفت. از مدرسان پیشین این مسجد مرحوم حاج میرزا مهدی انگجی و مرحوم شهرستانی بودند. همچنین اسدالله بادامچیان از اعضای هیئت مؤتلفه اسلامی در دوران نهضت امام از مدرسان ادبیات عرب این مدرسه بود.

 

-----------------

منبع:

ایرانم زیباست

حسینی طباطبایی بازدید : 75 یکشنبه 24 دی 1396 نظرات (0)

این روزها مسجد شیخ عبدالحسین را بیش از هر چیز به دلیل برگزاری مراسم ویژه روزهای محرم و روضه خوانی های پر سوز و بویژه مداحی های آذری می شناسند.

مدیرعامل موسسه میراث در این باره می گوید: شیخ عبدالحسین در ساخت این مسجد پول کم می آورد و نیاز بود که بخشی از پول ساخت این مسجد و مدرسه بزرگ از سوی خیرین تامین شود.

وی ادامه می دهد: هنگامی که امیرکبیر هم زمان با به قدرت رسیدن ناصرالدین شاه، از تبریز وارد تهران شد، تجار تبریزی و چهره های فرهنگی بسیاری با آن ها از آن استان به تهران آمدند. قسمت عمده ای از این هزینه را آذربایجانی ها تامین کردند و از این رو این مسجد به مسجد آذربایجانی ها یا ترک ها معروف شده است.

حسینی طباطبایی بازدید : 68 شنبه 02 دی 1396 نظرات (0)

 

مسجد دو وقف نامه به تاریخ‌های ۱۲۷۶ ق و ۱۳۲۵ ق دارد.

وقف نامه مورخ ۱۲۷۶ ق اشاره دارد به اینکه ۱۳ باب دکان واقع در راسته بازار جدید دارالخلافه تهران را، امیرنظام در زمان خود بنا کرده و گفته بود تا در سهم والده‌اش مقرر شود. امیر وصیت کرد که درآمدهای دکان‌های مادرش نیز به صورت مصالحه نامه به شیخ عبدالحسین تهرانی انتقال یابد. شیخ عبدالحسین نیز آنها را به همه شیعیان وقف کرد تا ثواب آن به روح مادر امیرنظام برسد.

در دوران قاجار و اوایل دوران رضاخان اداره مسجد و مدرسه یکی بود اما در اواخر دوره رضاخان از هم جدا شد و فعالیت شان مستقل است. در حال حاضر مسجد تحت نظر اداره اوقاف و به وسیله عده‌ای از هیئت امنای آن اداره می‌شود و مدرسه علمیه تحت نظر مشترک اوقاف و مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران اداره می‌شود. نزدیک به 110 طلبه در شیخ عبدالحسین درس می‌خوانند که بین 15 تا 20 نفر در هر پایه هستند.

 

منبع: دانشنامة بزرگ اسلامی، فهرس التراث، مساجد بازار تهران در نهضت امام خمینی، گلشن ابرار، کتاب اول.

حسینی طباطبایی بازدید : 117 جمعه 01 دی 1396 نظرات (0)

در آهنی مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین نیمه باز است. در ایام امتحانات حوزه علمیه، اغلب طلبه‌ها داخل حجره‌ها مشغول ‌مرور درس‌ها هستند. آیت‌الله ‌خسروشاهی کنار میزی با انبوهی کتاب مشغول مطالعه برای تدریس است. او درباره نحوه شکل‌گیری مدرسه و تولیت فعلی آن می‌گوید که از سال 1375 تاکنون تولیت موقوفات و اداره مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین را عهده‌دار است. او درباره شیخ عبدالحسین العراقین می‌گوید: «در زمان قدیم 2 عراق داشتیم. یکی عراق عجم که همین اراک فعلی است و دیگری عراق عرب که کشور عراق خوانده می‌شد. شیخ عبدالحسین عراقی اهل عراق عجم بود و اصالتاً ایرانی است و به‌عنوان عالم دینی دوره قاجار به‌خصوص عصر ناصری شناخته می‌شد. ایشان بعد از قتل امیرکبیر با توجه به وصیت او عهده‌دار ساخت مسجد و مدرسه از ثلث اموال امیرکبیر می‌شود. با توجه به تلاش 3ساله او برای آماده‌سازی این مدرسه و مسجد نتوانست در این مدرسه علومدینی تدریس کند. چون شخصیت آزاده‌ای داشت و در اغلب مورد غضب شاهان قاجار بود.»

 


 


حسینی طباطبایی بازدید : 72 جمعه 01 دی 1396 نظرات (0)

http://ayatollahtehrani.blogfa.com/کنگره شیخ عبدالحسین تهرانی

 

آیت‌الله ‌خسروشاهی، استاد علوم دینی و تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین از ارتباط مسجد آذربایجانی‌ها با مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین می‌گوید: «پیش از این بین مسجد و مدرسه علوم دینی شیخ عبدالحسین محل عبور وجود داشت. در زمان خیزش انقلابی مردم مسلمان ایران، این مدرسه علمیه یکی از مراکز مبارزاتی علیه طاغوت بود. مرحوم پدرم با شهیدان مطهری و بهشتی در این مدرسه جلسه برگزار می‌کردند. حتی قبل از انقلاب اسلامی در دهه 40 رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان، آیت‌الله ‌طاهری خرم‌آبادی و مرحوم  حجت‌الاسلام فاکر در این مدرسه منبر می‌رفتند.»

تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین درباره احیای مدرسه علوم دینی می‌گوید: «سال‌های بعد از 1338 هریک از دانشجویان ساکن در خوابگاه پس از فارغ‌التحصیلی، حجره خود را با پول به دیگران واگذار می‌کردند. پدرم، آیت‌الله ‌سید هادی خسروشاهی ‌آن زمان در مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین تهرانی، امام جماعت بودند. ایشان وقتی از این موضوع مطلع شدند کم‌کم حجره‌ها را از دانشجویان خریدند و این مدرسه دینی را دوباره احیا کردند. در دهه 40 و دوره پهلوی دوم، پس از شکل‌گیری مدرسه دینی، شهربانی به دستور مقامات دربار یک روز در مدرسه را مهروموم کردند اما پدرم وقتی با در بسته مدرسه و مسجد روبه‌رو شدند جلو در مدرسه شیخ عبدالحسین فرش انداختند و نماز را در بازار پاچنار برپا کردند.»

او می‌افزاید: «در آن زمان اسدالله بادامچیان، مکبر مراسم نمازجماعت بود. خبر مسدود شدن معبر بازار برای اقامه نماز به گوش رئیس کلانتری بازار رسید. بعد از نماز اول، مسئولان کلانتری سریع در مدرسه دینی را باز کردند. طی این سال‌ها بزرگانی از جمله مرحوم آیت‌الله ‌سید هادی خسروشاهی، آیت‌الله ‌سید رضی شیرازی، آیت‌الله ‌دروازه‌ای، آیت‌الله ‌قبله‌ای، آیت‌الله ‌ممقانی، ‌آیت‌الله ‌امامی کاشانی و ‌آیت‌الله ‌صدر و ده‌ها استاد مسلم علوم دینی، عهده‌دار تدریس طلاب در این مدرسه بوده‌اند.»

 

-----------------------

نقل از آیت الله خسروشاهی، تولیت مدرسه شیخ عبدالحسین

منبع: http://www.mahaleman.ir/detail/news/20011

 

درباره ما

به نام خدا

این پایگاه، مروری است بر زندگانی، اعتقادات و خدمات ارزنده آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به «شیخ العراقین» و تلاش‌ها و پژوهش‌های انجام شده در راستای معرفی ایشان تاکنون.

متون تهیه شده در این وبگاه، از دانشنامه‌ها، مقالات معتبر، و سایت‌های علمی و خبری تهیه و گلچین شده است.

لذا جهت انتشار و استفاده از مطالب، ذکر منبع مورد نظر الزامی است.

 

صلوات و فاتحه ای نثار روح مطهر و منور حضرت آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی،  بفرمایید.

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 442
  • بازدید سال : 2,683
  • بازدید کلی : 24,163